OM

DELTE MAVEMUSKLER

"Rectus diastase"

CAMILLA HOFMAN HANSEN

BAGGRUND FOR MIT FOKUS PÅ KVINDEKROPPEN


De sidste 6 år har jeg fokuseret på at blive klogere på kvindekroppen efter fødsel og graviditet. Jeg har rundet forskellige træningskoncepter og metoder inden for behandling af rectus diastase, smerter i bækkenet samt inkontinens, og har fået grundliggende erfaring med kroppens respons på diverse genoptræningsforløb.


Det seneste år har jeg fokuseret på at arbejde så evidensbaseret som muligt ud fra den viden vi har om emnet i dag. Elin Solheim er den spiller i vælten, der er længst fremme på den front og hendes faglige input følger jeg med i. 


Vi skal have fat i et nyt mindset omkring træning efter fødsel. En stærk og velfungerende kvindekrop skal ikke skabes gennem timelange træningsseancer i et træningscenter. En stærk indre "kerne", giver et stærkt ydre. Omvendt kan benhård træning, der giver sved på panden, og ømme muskler i flere dage, ofte give bagslag på styrken og samspillet af den dybe stabiliserende kernemuskulatur, der sætter ud til fordel for de stærke ydre muskler. Det er denne træning Elin Solheim så rammende har kaldt "junk-træning".


Der er en stor udfordring i den måde vi anskuer genoptræningen efter fødsel. Kvinder der har født vil ofte gerne tabe sig, genvinde deres faste baller og flade mave, og det skal helst ske inden de starter arbejde igen efter barsel. Men hård træning er ikke vejen frem og det er netop derfor at denne vejledning er så utrolig vigtig! 


Træning mod en velfungerende kvindekrop skal være klog, nænsom og effektiv! De fleste oplever, at med et styrket indre, kan de udføre deres vante træning med markant større effektivitet under hensynstagen til kroppens svageste led, som ofte er den dybe kernemuskulatur, særligt bækkenbunden. 


Og så skal helingen have tid med de rette stimuli og de rette strategier - det giver livslang investering i kroppen og et bindevæv, samt en kerne, der forbliver stærk hele livet. 


PRIVAT


Jeg er mor til Mai og Fie på hhv. 6 og 1,5 år. Vi bor i hus med en ret sød mand og far, Mads, i Rødovre. 


Jeg arbejder fuld tid i FYSISK FORM og er  desuden engageret i den lokale gymnastikforening (ROG), hvor jeg kører flere hold om ugen.


Siden første graviditet har jeg været særligt interesseret i at arbejde med den gravide krop, men hovedsageligt at få kroppen tilbage til sin optimale form efter graviditeten med henblik på at forebygge problematikker senere i livet. 


Jeg har altid været forholdsvis slank, men med en bulende mave, der kunne pustes op, så den kunne rumme en lille baby. Det kunne jeg underholde med til mange fester. På stort set alle andre tidspunkter trak jeg maven ind for at gå i det stramme tøj jeg gerne ville, og jeg har altid været yderst påvirket af den kost jeg spiste, med en mave der var (næsten) flad morgen og "højgravid" om aftenen. Fordøjelsen har aldrig været i top.


Særligt min første graviditet gjorde stort set alle symptomerne værre og et intensivt forløb med den for mange, velkendte tuplertechnique var mit første tiltag. Det gjorde min ydre mave stærk, omend mit indre forblev ude af stand til at arbejde sammen og min bækkenbund fortsat svag.  


MEN efter 6 mdrs "klog" træning efter den viden og tilgang Elin Solheim har tilført vores faglige og daglige virke, kan jeg nu for første gang slappe af i maven på daglig basis og min mave er fladere end den har været før. Min fordøjelse er normal og jeg føler mig stærkere end før jeg fik børn.


Aktuelt fokuserer jeg på kerneaktivering i dagligdagen, det er blevet en vane, kroppen kender det og gør det reflektorisk som den skal. Jeg har patienthold hver dag, men det er mine bevægelser i dagligdagen, der holder mig stærk og jeg bruger minimal energi på at træne i alle mine vågne timer.


Men det er det jeg gør - jeg bevæger mig stærk! 


CAMILLA HOFMAN HANSEN


ERFARING


Jeg ser stort set alle muskuloskeletale problematikker i min dagligdag og har arbejdet intensivt med diagnosticering af bevægeapparatsprobelmatikker de sidste 10 år. Det være sig i form af hovepine, nakkesmerter, lændesmerter, diskusprolapser / ischias, samt en stor andel af idrætsrelaterede skader. Dertil desuden almen genoptræning efter kirurgiske ingreb, neuroligiske, samt rheumatiske lidelser. 


Jeg har haft efterfødselshold i mange år og har desuden siddet på sidelinjen hos teamet i "Trilletræning - Træning i naturen med barnevogn" i København. 

SPECIALE


Jeg har speciale og bred kompetence inden for diagnosticering og behandling af muskuloskeletale problematikker og arbejder til daglig som privatpraktiserende fysioterapeut hos Vesterbro fysioterapi / FYSISK FORM Vesterbro i København. 


Jeg er uddannet i 2009 fra Fysioterapiskolen København og har siden brugt enorme mængder af fede timer på videreuddannelse indenfor en bred gruppe af problematikker i bevægeapparatet.


I 2015 blev jeg færdig som Diploma inden for Mekanisk Diagnostik og Terapi via Edingburg University og et 3 mdrs praktisk forløb hos Fysioterapeutisk Specialistteam i Århus. En uddannelse der danner grundlag for størstedelen at det jeg gør i mit daglige virke.'


UDDANNELSE - KORT


  • Uddannet fysioterapeut (PBa) i 2009.
  • Eksamen (credential i Mckenziemetoden / MDT)
  • Diploma i MDT: Mekanisk Diagnostik og Terapi – højst opnåelig kompetanceniveau med teoretisk uddannelse på Dundee University og praktisk ophold hos Fysioterapeutisk Specialistteam Egå. 
  • Exam. idrætsfysioterapeut (A).
  • Udvidet Lænderyg Undersøgelse, - uddannelse og projekt i Region Hovedstaden.
  • Kronisk smerte kurser, herunder Explain Pain
  • Certificeret GLA:D-instruktør (Godt Liv Med Artrose i Danmark).
  • Uddannet EFFEKT instruktør
  • Deltaget på en bred række kurser, konferencer og workshops inden for det muskuloskeletale område.
  • Elin Solheim: Funktionel træning med fokus på rectus diastase og bækkenbund: En workshop  for fagpersoner. 


  • Bliver aldrig færdig med at lære mere om muskuloskeletale problematikker og deltager årligt i 3-4 nye workshops, kurser og temadage. 

KONTAKT


Fysioterapeut Camilla Hofman Hansen


Mail: camilla@rectusdiastase.dk